Vi i gruppen var relativt eniga om vad sidan handlade om och vilken målgrupp sajten riktade sig till. Texten som följer är mina egna åsikter och tankar.
Första intrycket
Indexsidan är placerad på HOME. När man kommer till förstasidan sätts musik igång i form av en ramsa. Texten: one objective, two recruits och nine week skrivs/dyker upp på sidans högra kant. Ramsan och identitetsbrickan med texten reporting for duty gör att jag förstår att det handlar om någon form av tjänstgöring eller förberedelse till krig. Det enda jag som användare kan göra på HOME-sidan är att stänga av ljudet, detta är sajtens intro.
Målgrupp
Målgruppen kan vara nyfikna läsare som är inne på nätet för att läsa tidningen eller intresserade ungdomar. Det känns nästan som att hemsidan är en rekryteringssajt eftersom den främst består av musik och videofilmer, sajten har relativt lite text. Sajten består även av mycket militärgrönt och identitetsbrickorna hänger med på nästan varje sida. Om användaren inte är en nyfiken läsare, förälder, släkting eller kompis till en rekryterad så tror jag att den typiska användaren är en patriotisk amerikan som drömmer om att tjäna sitt land. Det är troligtvis en man i 17-årsålder, men kan också vara en kvinna i samma ålder.
Sidval och förmedling
Längst ner på HOME-sidan finns alternativ på flera sidor, totalt finns där sex till alternativ (utöver HOME). Jag klickar mig vidare till THE SQUAD där jag får se bilder på de 15 militärer som är med i styrkan. Bilder på militärerna förändras – vilket ger en känsla av att de rör på sig. Valmöjligheterna på den här sidan är att trycka på varje militär. När jag tryckt på personen kommer en film upp där personen bland annat berättar om varför hon/han gick med i styrkan. Bredvid filmen finns även personfakta som namn, ålder, hemstad och vilken sysselsättning personen har i regementet.
Jag går vidare till GO TO BASIC där jag kan se kortare filmklipp från lägret, små dokumentär- faktafilmer från och om Fort Leonard Wood. Då jag tryckt på en film dyker även en kortare faktatext upp, nästan som en lite ingress till filmen - ett litet intro.
Jag kan härifrån gå vidare till THE FORT, på den sidan får jag en vägbeskrivning till fortet. Här får jag även lite historia om när lägret startade och vad som hänt sedan dess (1940). Jag kan även titta på historiska foton av lägret och lyssna på olika ramsor. Jag kan också sjunga med eftersom låttexten står i högra hörnet av sidan.
På nästa sida, STORIES, kan jag läsa texter om de två personerna som har blivit rekryterade till Fort Leonard Wood. Texterna och bilderna är skrivna/tagna av Phillip O´Connor och David Carson. Jag antar att det är dessa två journalister som har kommit med idén till hemsidan. Journalisterna har följt en grupp under deras nioveckorsperiod, hela utbildningstiden. Information om journalisternas arbete står under sidfliken ABOUT.
Sista sidan heter SHARE. Här går det att dela bilder, filmer och berättelser med andra. Har man gjort militärtjänstgöring så får man mer än gärna dela med sig av sina erfarenheter här.
Navigation
Sajten är väldigt bra på att hjälpa användaren att hitta. Det finns BACK-knappar på varje sida och det finns instruktioner på vad man kan göra på varje sida, exempelvis click on photo for video interview. Större delen av innehållet på hemsidan är musik, filmer och text. De olika sidorna på sajten ligger i bra och logisk ordning.
Sajten är uppbyggd i en audiovisuell form - tryckt text, fotografier, teckningar och filmer. Sajten är händelserik och man får många intryck, det finns mycket dramaturgi i både musik, video och text. Ett exempel på textdramaturgi finns på förstasidan där det står one objective, two recruits, nine week. Korta ord med känslan av ett filmintro.
Sajten är interaktiv på så sätt att jag själv kan välja vilka videoklipp eller ramsor jag vill höra/se. Det finns dock inga knappar som skjuter tillbaka då jag trycker på dem, det finns heller inga animationer. Däremot har sajten arbetat väldigt mycket med det multimediala, sättet de har gjort det på fungerar väldigt bra. Om sajten endast skulle bestå av text skulle den inte alls vara lika intressant, samma sak om den bara skulle bestå av bilder. Sajten har en bra blandning text, bild och ljud.
Arbetet är dock inte journalistiskt välarbetat. De som blir intervjuade är personer som är partiska och som utbildar sig på lägret. Det finns ingen som talar ont om utbildningen eller lägret i sig. De som besöker sajten får bara höra goda ord.
Helhetsintryck
Sidan är bra gjord när det gäller det multimediala, men viss information saknas. Det tog ett tag för mig att förstå att det här är ett läger för att utbilda amerikaner till att kriga i Irak och Afghanistan - det framgick inte direkt. Sen står det two recruits på förstasidan, men de resterande sidorna handlar om hela lägret. Det känns som att sajten kräver att man har vissa förkunskaper om stället, är i och för sig förståligt då sajten finns på en lokaltidningssajt. Annars bra navigering och bra blandning av text, bild och ljud!
15 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar